I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, December 20, 2010

JUAL TELUR..

Jom baca cerita nih...sambil relaxkan minda..(copy dlm scripters..hehe)
***********************************************************************
Pembeli: "Dik, telur sebiji berapa?"

Penjual: "Telur ayam atau telur itik?"

Pembeli: "Telur ayam."

Penjual: "Telur ayam biasa atau ayam kampung?"

Pembeli: "Ayam biasa."

Penjual: "Yang tempatan atau yang import?"

Pembeli: "Yang tempatan."

Penjual: "Yang tempatannya mahu yang dari Ipoh, Kuala Selangor atau Tampin?"

Pembeli: "Yang Ipoh lah..." (Sambil terlihat kesal).

Penjual: "Mahu yang Ipoh Pusat, Barat, Timur, Utara, atau Selatan?"

Pembeli: "Adik nie jual telur atau nak jalan-jalan?"

Penjual: "Maaf kak, saya penjual mee rebus kat sebelah. Kebetulan yang jual telur pergi makan.Saya disuruh berbual dulu dengan pembeli sampai dia datang.
******************************************************************************
Saja je nak share nih..sebab keboringan yang melanda...fcoz hari pertama start study...takdop asigment lagi...so buat asigment sendiiri dengan membaca...hehe..

Thursday, December 9, 2010

salam muharam dan salam hijrah...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...alhamdulillah kerana di kesempatan ini dapat saya coretkan beberapa perkara...selepas sekian lama berehat dan bercuti kat kampung. percutian yang sungguh menyejukkan. kerana dalam musim banjir..hehe..selamat menyambut tahun baru dan jom kita tanamkan azam dan semangat baru. mari kita berubah diri kita dari keburukkan ke arah kebaikkan..chaiyok3x...

*hari nih result dah keluar. hanya Allah saja yang tahu perasaanku. tapi apa-apa keputusan tetap ku terima. kerana mungkin hanya setakat itu sahaja Dia ingin memberikan untukku setimpal dengan usaha yang telah di lakukan. resultnya Alhamdulillah...

*

Thursday, November 11, 2010

jom balik..

Alhamdulillah..akhirnya sudah selesai perjuangan untuk semester ini..semoga dapat yg terbaik seperti yang telah di usahakan..tak sabar nak balik ke kampung halaman..kerinduan yang mendalam terhadap keluarga..apa2 pun rasenya tidak terlalu awal untuk mengucapkan selamat Hari Raya Aidiladha..semoga ianya menjadi satu pengorbanan yang benar2 beerti dalam kehidupan kita..MAAF SEMUA..KALU ADA SALAH SILAP....


Jom BALIK klate...

Sunday, November 7, 2010

Bile terbaca cerita nih, tiba2 teringat kat abng2x.huhu..rindunya saat2 dulu..huhuhuhu..selalu gaduh ngan abang2x..a.je, a.yie,amir n lokman..(tk bleh nk pngil amir n lokman ada abg depan..sbb meme sdh trbiasa dgn nama tu..lgipun sbb asyik gaduh2x jadi payh nk pngil abg..mcm ngn sain)


agaknya diorang rindu tak kat adah nih..rindu saat-saat gaduhlah.hehehe..adah kn teror bab baloh ngn abg2x nih. siap dengan kayu, pisau, parang, nyakut baju..ishk..bnyk lagi.smpaikan tk ingt....(tpi semua tu masa tk matang lg lah. skrng sdh brubah kot..hehe.kalu gaduh pun, biasa2 je..bb kata pepatah" lagikan lidah tergigit, ni plak hubungan sesama manusia..hehe)


JOM HAYATI CERITA NIH....LAYAN!!!!


kite copycat dialog iklan digi jap....

ADEK: Kenapa abg selalu buli akuuu???? (sile bygkan die tgah ckp dgn nada marah)

ABANG: SEBAB AKU KAN ABANG!!!..hahaha

...................................................................

WAAA..x suke dialog nie..sebb dialog nie pernah, tengah n akan sentiasa hantui aku kat mane2 aku pergi.....cisciscis...kenape ko lahir untuk buli aku haa???....

dear my abg,

aku tulis note ni tuk ko sebab aku rase aku taw kenape ko selalu buli aku... yela kokan lelaki..mmg suke buli adek pompuan yg lemah cam aku ni kankankan?...kenape ko suke larang aku bwat sumtin tp ko sendiri yg bwat???,,,...ce tengok balek ape yg ko buwat tp ko x kasi aku bwat..cis. nah ko!..haha

mse kecik2 ko slalu ckp cnikan..

" ko ni.... seboklah!...aku nk pergi mane2 pon ko nak ikut.dudukjela kat umah...xyah pegi mane2"

waaa..bengang aku tym nie..adeke abg ak ckp kat aku cni..cis..ble aku nak kuar pegi mane2 ngn kawan ko x bg...tp ko tu..pegi kuar tiaptiap hari lepak2 kat luar xpe pulak..hesh.

tp aku taw senanye dlam hati ko nak ckp cni,

"abg x nk ko kuar..mcm budak2 popuan len kat luar sane... ko tu pompuan..sorg je adek abg.. abg xnak nt ko jd liar n kene heret ngn jantan2 tapahape kat luar tu...lgpon pompuan x elok slalu kuar2 sgt...kan bhye... n abg x kesahla ko nak marah abg ke ape..ko x nampak lagi dunia luar tu cne...so abg kene la protectla adek abg..abg ckp cmtu sbb aku syg ko..ko kan adek abg.. =)'

pastu ade lagi, mase sekolah menengah ko ckp cni...

"Ko jgn berani nak kapel2...klu aku dpt taw..aku lempang ko ngn jantan tu aku lunyai2 kan.."

aku jawab cni "eh man ade'(haha..tp sory la ek dulu aku jahil lagi xnak dengar ckp ko..xpe skrg aku dah dengar)

eleh ko..punyela mara klu dpt taw aku kapel..ko tu, dulu playboy ..asek2 cter kat aku name makwe bru ko..apekah ini?..sumph takut tengok muke ko mase dpt tau tu...hahaa teros break..ko interview laki tuh mcm ko ni polis ...n laki tu penjenayah plak..haha..

tp aku taw snanye hati ko nk ckp cni

"abg bukan ape...ko ni..jgn cepat sgt percaye laki nie...dorg sume bukan nye boleyh percaye..abg byk kawanlaaaa...abg x nk la adek abg pilih org tapahape..ko pon tengok abg pon ko dah tahu..abg playboy..abg taw ko kuat nanges..so..xnak la adek abg nanges sebb bnda2 bodoh cni..abg xnakla adek abg sedih..ko ingt abg ske ke ade laki len gedik2 ngn ko..dorg tu sume x ley pki tue.... klu ko nk taw laki yg terbaek tuk jage ko adelah aku..hahaha..yelaa..aku kan abg... selagi ko x kawen..abg yg jage ko taw tak!..=)

ade lagi...ko ckp cni

"weyh, aku lapar ni..ko masak cepat..aku nak air sekali..ko letak ais byk2 ...aku nak yg sedap2 punye..aku x ske tawar2... " lepas dah makan..boleyh plak ko ckp cni ek.."weyh..basuh pinggan jangan biar dapur sepah2"..

waahhh..koo..melampau nie...ko ingat aku nie hamba abdi ko ke??..pemalasnye ko..cis...

tapi ak taw senanye dalam hati ko ko nk ckp cni,

" adikku, abg sebenarnye nak latih ko jd istri mithali ni..... mnela tau nt ko dpt husbad suke suruh2 org mcm die tu bos besar ke apeke...manela tau dulu husband ko mase kecik2..sume mak die bwatkan utk die smpi suar kecik die pon mak die basuhkan..sekurg2nye ko da redy..kankankan?.. =)..haaaa.. mesti tym ni ko bwat smbil pejam mate jekann?..hehe mase tu konfem ko nak bwat tepuk2 time kaseh kat abg...alaaa..yg mcm ko bwat mase ko masuk krs dulu tue..xkan ko lupe...adoi..abg pon ingat kot.ish....abg nk ko jd istri n mak yg baek..kan abg dah train ko ckup2..hehehe..see abg syg ko taw tak =)

lagilagi ko ckp lagi kat aku'

"Ko xyah nk kenal2 ngn kawan aku wlaupon kwan aku hensem2.. ..aku x ske ko knal dorg..tp aku knal kawan ko x pe..sebb kwan ko cun2.. boley aku try..haha"

ko ingat aku nak sangat ke kwan ngn kawan2 ko tue..x heranlaaa...kwan2 aku da ramai.. ko tu yg penyebok usha kwan aku nk try market..x malu ke?..hahaha

tp aku taw ko snanye nk ckp cni,

"abg bukan ape, kwan2 abg tu sume x ley pki..giler.tapahape..ko tu bek..x sesuai kwan ngn kawan abg.. dorg tu pelikpelik...harap muke je..perangai..harammmm... abg nak protect ko nie..abg harap ko pham..sbab aku kan abg ko =)

n lagilagilagilagi..ko ckp cni'

"KO ni kenape ek?.slalu bwat aku marah..dah pergi blah!!"

eleh..ko ingt ko tu x penah bwat aku marah ke???...eee..aku pon menyampah tengok muke ko..cis

tp aku taw ko nak ckp cni

"abg nak ko biase kene mara..so nt ko boley face life ko x kire apepon berlaku.....ko tak taw lagi...dunia nie cne..mmg ko dah besar..tp bg abg ko still adek abg yg gedik n manje mcm budak kecik ..and abg syg gilergiler kat ko..mati pon abg sggup...so abg nk ko jdi kuat macm ironwoman..hehe..abg x nk la ko mudah sgt jatoh..pastu x ley bgun2dah..yea..abg jahat ngn ko..sebb abg nk ko jd budak bek...jgn riso ko bek sgt..tp ko ade nakal sket sbb ko suke kenekan abg depan mak ayah... ko pandai amek ati mak ayah..abg jeles ngn ko..tp papehal pon ko tetap adek abg... abg bwat ko cni sebb abg harap nt ble abg da x ley jge ko...ko taw cne nak jge diri sendiri....sory la abg slalu buli ko...tpkan tgungjawab abg besar taw..smpi mati pon dose ko abg tggung..so..jdilah perempuan terbaek..sbb nt ko boleyh tarik abg masuk syurga..... kan aku abg ko =)

waaaa..abg aku cni rupenye ek...along, aku syg ko. =)

to all abg2 yg ade adek pompuan kat luar sane.. jagelah adek korg bek2 mcm abg aku(walaupon aku slalu saket ati ngn die..ish). .n pade sume adek2 perempuan mcm aku..kite beruntung sebb kita ade abg..trust me..cne pon dorg..dorg akan protect korg ckup2..smpi dorg rase ade org yg sesuai tuk protect korg..jadi..sayangilah abg anda... =)

Semangat yg semakin menurun..



Alhamdulillah..syukur kerana masih lagi diberikan nyawa untuk terus berjuang dibumiNya..
ya Allah kuatkan semangat2 kami untuk meneruskan perjuangan di bumi UKM ini..
semalam, dua tiga hari yang lepas, hidupku seperti hilang semangat dan arah..study x masuk, asyik termimpi2 kn nenek yg telah pergi. tringatkan kt rumah...(homesick lah nih)
tapi alhamdulillah saya mendapat kata2 semnagat dari adik n sahabat...insyaAllah saya akan cuba bangkit dan terus bangkit....
TERIMA KASIH SEMUA..TERHARU SANGAT2X..

kata Hajar, adik : Tabir yang memisahkan antara kami dgan kejayaan hanyalah putus asa..Jika harapan tertanam kuat dalam diri, maka dengan izin ALLAH kita akan mencapai banyak kebaikkan-mutiara kata imam Hassan Al-banna.

kata Rasyidah: prayer is the right key to open the day and the lock the night it alsi leads the best way to Allah...

kata Dayah:pejuang ibarat tiram di laut, di hiris pepasir tercalarlah ia, sungguhpun terluka tetap di pendam, sungguhpun pedih tetap disimpan, namun akhirnya dibalas MUTIARA BERHARGA..dari sahabat untuk sahabat..perjuangan terlalu dalam maknanya..kerana perjuangan kita dapat merasakan kesedihan, kelukaan, kegembiraan, kasih sayang, cinta dan beribu perasaan lagi yang hadir dari hati yg tulus.

kata Fadilah:adah..smgat2...ingat Allah,ingat org trsyg..(^_^)...insyaAllah..adah blh pnyer..;)

Kata Akma: adah boleh.... adah kan bijak ( yo lah tuh..yg penting bkn bijak ke apa, tapi yang penting usaha)hhehe

Yg paling kelakar..kata tun press..nak semangat
g naik tangga ibu zain...^_^.(siapa pernah buat pun tak tahu. mybe sbb tuh kot org ibu zain sentiasa brsemangat..hehe)


PE2 PUN..syukran buat semua...kata2 nasihat ini akan terus menyuntik semangat adah...untuk terus berjuang dan terus berjuang..bab kata pepatah " berjuang ketitisan darah yang terakhir"

wallahu'alam.

Saturday, November 6, 2010

Nilai Seorang Anak

Semalam merupakan hari pertama saya membuat praktikal di hospital. Di Rusia, untuk tahun kedua perubatan, disebabkan masih tidak banyak yang dipelajari, maka sukatan untuk praktikal adalah membuat kerja-kerja yang berkaitan dengan kejururawatan. Semua rakan-rakan telah pulang ke Malaysia menikmati cuti indah bersama keluarga, hanya saya yang gatal kaki untuk cuba mencari pengalaman di sini.

Sepanjang satu hari semalam, hanya satu yang mahu dikongsi. Ceritanya begini.

Jururawat memanggil kami (saya dan seorang lagi pelajar), untuk membantunya membersihkan badan-badan pesakit. Ketika sudah selesai dua tiga orang pesakit, kami mendekati seorang tua, yang berselimut. Ketika kami sampai, di bilik tersebut ada 4 orang pesakit yang lain turut menempati bersama di bilik tersebut.

Jururawat itu, menarik kain selimut yang menyelimuti badan pakcik tua ini, dan dengan itu jugalah, keluar bauan yang sungguh memedihkan hidung. Kami dapati, katil pakcik ini penuh dengan najis (tahi). Hanya Allah yang tahu bau dia macam mana. Ketika ini, dua orang pesakit keluar dari bilik ini untuk duduk di luar, tidak tahan bau yang dihasilkan. Jururawat meminta pakcik ini untuk turun dari katil, dan digagahi oleh seorang pelajar lagi. Saya tidak berani mendekati, hanya memerhati apa yang dilakukan.

Kerja-kerja pembersihan dilakukan, ketika sedang berdiri ini, pakcik tua ini, yang kakinya tidak gagah untuk berdiri, yang ditongkat oleh pelajar, telah membuang air besar di situ juga. Kami yang ada di situ hanya pasrah. Saya hanya membantu menarik kain-kain tilam dari katil. Jururawat menunggu sehingga pakcik ini selesai membuang hajatnya.

Jururawat memberitahu, bahawa pakcik ini selama dia sakit, tiada siapa yang menziarahinya. Dalam hati kecil, kesedihan membungkam jiwa saya. Jururawat ini, mula mengelap bahagian badan pakcik ini, pakcik ini megadu letih berdiri. Kemudian, kami menarik cadar dari tilam dan menggantikannya dengan yang baru. Badan pakcik tua itu dibersihkan sebelum dia dibenarkan baring kembali.

Selesai itu, lantai dibersihkan dari najis yang dibuang oleh pakcik ini. Setelah segalanya selesai, pakcik tua diberikan baju untuk dipakai semula.

Setelah selesai semua sekali, kami beredar dari bilik tersebut. Saya mengambil tempat di bilik rehat. Hati betul-betul terasa. Merasakan bahwa begitu berharganya seorang anak apabila ibubapa sudah sampai di usia seperti pakcik itu.

Ketika menulis ini, tidak tahu bagaimana mahu mengungkap perasaan ketika itu. Dalam hati hanya berdoa:

"Ya Allah, kau matikanlah daku sebelum sempat aku menderhaka kepada kedua ibu bapaku, dan jika kau anugerahiku isteri dan zuriat, kau matikanlah daku sebelum sempat mereka derhaka kepadaku."

Balik petang itu dengan seribu satu perasaan gelisah. Gelisah jika diri berada di situasi anak-anak pakcik itu, tidak bersabar malah meninggalkan ibubapa di rumah pesakit. Gelisah jika anugerah isteri dan anak-anak, jadi seperti pakcik itu. Mudah-mudahan diri ini dijauhkan dari segala yang pakcik itu hadapi.

*****

Arzalil 'umur (surah al-hajj:5) - waktu di mana seseorang sudah hilang kewarasan akal, seperti mana seorang bayi kecil. Di waktu ini, semua ciri-ciri budak kecil ada pada lelaki berumur. Kebersihan dirinya, semuanya bergantung kepada orang lain untuk menguruskannya.

Moga-moga diriku dijauhkan dari tahap waktu umur ini.

Thursday, November 4, 2010

KETAHUILAH

Ketahuilah bahawa…


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak serupa dengan kita, supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sama fikirannya dengan kita, supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak memahami keadaan diri kita, supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sempurna, supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang sangat lain perangainya dengan kita, supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang banyak komplen itu dan ini, supaya kita jadi MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak penyayang, supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang banyak sombong dan bangga diri,supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YANG TAK SELAMANYA KEKAL.


Wahai sahabat yang kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.


Hari esok pun kita sendiri tak pasti samaada ia menjadi milik kita.


Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhan-NYA,dan meninggalkan laranganNYA.


PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH ‘malu’ untuk menolak permintaan hamba-NYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepada-NYA.


Sabarlah sahabatku. Ceriakan hatimu. Kerana ALLAH itu sentiasa ada bersamamu selagimana kamu taat akanNYA.

Wednesday, November 3, 2010

NaK BaLIk KaMpuNg...


hohohohoho,,,,balik kg..hohohohoho balik kg..hati girang..perjalannan jauh tak kurasa..kerna hati ku melonjak sabar.ingin brjumpa sanak saudara ..yang bermain di mata...tunggu kepullanganku....tinggal sedikit hari lagi....huhuhu..tak sabar nak tungu saat itu..selamat tinggal ukm..buat sementara waktu. namun kau tetap kan ku kunjungi sem dpan..untuk menruskn perbukitan ilmu disini..insyaAllah...kepada kawan-kawan semua, selamat meneruskan perjuangan untuk paper yang seterusnya nnti,,jangan rebah dipertengahan..tinggal sedikit lagi..slpas tuh, kita boleh balik....yahooo..da beda bedu..hehehe. Alhamdulillah..
semoga semester ini memberi erti dan pengalaman yang penuh berharga, dalam menuntut ilmu dunia dan akhirat.insyaAllah..
syukran kepada semua..yang menyokong dan tetp memberikan sokongan..especialy to my friends, her, nad, kema,da, far,syirah, ain, syaza, kak nora, wani,kak maza, aini, jayyid,solehah,aisyah 2x,nor, syu,qhai,ida,syuk,tihah,khairiah,yani,farhani,k.afzan,asmat,tika,fit,asiah, PIBA/2 LELAKI, EXCO PERDANA,EXCO SILAT,KELAB IQRA, SEKRETARIAT KEROHANIAN,KAK2 SENIOR PENDIDIKAN ISLAM,KAK2 ISIUKM, N SEMUALAH...KEHADIRAN SEMUA, MEMERIAHKAN LAGI HIDUP SAADAH (SEMAKIN BAHAGIA)...DAN KERINDUAN TERHADP FAMILY SMKIN MELIMPAH..TUNGGU KEPULANGANKU..
WALLAHU'ALAM...

Tuesday, November 2, 2010

gam atau butter???

oh senangnya hidup...tak perlu nak ambil sudu..dan yang penting tangan tak kotor..jgn confius..ni butter ek..

Sunday, October 31, 2010

KELANTAN JUARA PIALA MALAYSIA

Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa meraikan bersama-sama pemain menjulang Piala Malaysia 2010.

NEGERI SEMBILAN 1
Shahurain Abu Samah (pen m-14)

KELANTAN 2
Hairuddin Omar (m-57)
Muhd Badhri Radzi (m-65)

KUALA LUMPUR – Kelantan muncul juara Piala Malaysia edisi kali ke-84 setelah mengalahkan juara musim lalu, Negeri Sembilan dengan kemenangan 2-1 dalam perlawanan akhir yang berlangsung di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Kuala Lumpur malam tadi.

Lebih manis, kejayaan muncul juara pertama kali itu merupakan hadiah istimewa sempena pemasyhuran Sultan Kelantan yang baru, Sultan Muhammad Ke-V. Kejayaan malam tadi membolehkan nama Kelantan terpahat dalam senarai pemenang kali pertama dalam perebutan piala paling berprestij itu sejak ianya dipertandingkan pada tahun 1921.

Beraksi dihadapan hampir 90,000 penonton, dengan didominasi sokongan penyokong setia Merah Putih, The Red Warriors jelas membuktikan mengapa mereka tidak boleh digelar sebagai kuasa baru dalam arena bola sepak tempatan apabila mempamerkan aksi kelas yang tersendiri biarpun ketinggalan satu gol pada separuh masa yang pertama.

Sementara kekalahan malam tadi memaksa barisan pemain Negeri Sembilan menelan kepahitan gagal mempertahankan kejuaraan yang dimenanginya musim lalu apabila terpaksa merelakan piala tersebut untuk dibawa pulang ke bumi Negeri Cik Siti Wan Kembang buat pertama kali.

Dua gol dalam tempoh lapan minit pada awal babak kedua menerusi jaringan Hairuddin Omar dan Muhd Badhri Radzi akhirnya menjulang Kelantan sebagai juara baru Piala Malaysia edisi kali ke-84.

Seawal minit pertama, Kelantan terlebih dahulu menguji pintu gol Negeri Sembilan apabila sepakan percuma Ketua Pasukan, Indra Putra Mahayuddin dari sebelah kanan penjuru pintu gol ditanduk tinggi oleh Mohd Rizal Fahmid Abd Rosid melepasi palang gol Negeri Sembilan.

Selang seminit kemudian, Negeri Sembilan melakukan serangan balas menerusi lorongan bola Abdul Halim Zainal kepada rakan sepasukan namun Khairul Fahmi Che Mat bijak meluru keluar menyelamatkan situasi tersebut.

Pada m-7, Negeri Sembilan sekali lagi mempunyai peluang terbaik apabila hantaran lintang S Kunalan disambut Idris Abdul Karim tetapi tampanan kurang kemasnya mudah diselamatkan Khairul Fahmi.

Pada m-14, Negeri Sembilan dihadiahkan sepakan penalti setelah Khairul Fahmi menjatuhkan pemain Negeri Sembilan didalam kotak penalti dalam usahanya menyelamatkan pintu gol Kelantan daripada dibolosi. Penyerang, Shahurain Abu Samah yang mengambil sepakan tersebut mudah menewaskan Khairul Fahmi seterusnya menghasilkan gol pertama Negeri Sembilan.

Walaubagaimanapun, gol pendahuluan tersebut tidak mematahkan semangat pemain Kelantan. Pada m-29, Kelantan mempunyai peluang terbaik merapatkan jurang apabila Hairuddin Omar berjaya melepasi perangkap ofsaid namun penjaga gol, Mohd Sani Annuar Kamsani terlebih dahulu meluru keluar menyelamatkan bola.

Sebaliknya Negeri Sembilan lebih ghairah memburu jaringan apabila dilihat lebih banyak menjanakan corakan serangan melalui rangkaian penyerang muda, Shahurain Abu Samah dan Abdul Halim Zainal yang mendapat sokongan jentera tengah mereka.

Dua peluang terbaik Negeri Sembilan hadir pada m-30 dan 34 perlawanan menerusi percubaan jarak jauh Idris dan Kunalan yang menyaksikan ianya sekadar tersasar dan terus ke dakapan Khairul Fahmi.

Minit-minit akhir separuh masa pertama, Kelantan mempunyai tiga peluang terbaik merapatkan jurang menerusi percubaan Hairuddin, Indra Putra dan Mohd Norfarhan namun ketangkasan Mohd Sani Annuar menghampakan peluang tersebut.

Babak kedua, Kelantan seakan mendapat aura baru apabila menguasai hampir keseluruhan tempo permainan. Pada m-51, Hairuddin mempunyai peluang terbaik menjaringkan gol menerusi tandukan tetapi sempat ditampan keluar oleh pemain pertahanan Negeri Sembilan manakala rembatan susulan Muhd Badhri selepas itu sekadar melepasi palang.

Detik malang bagi Negeri Sembilan bermula enam minit kemudian. Bermula larian bola Norshahrul Idlan Talaha dari sebelah kanan pintu gol, beliau melakukan hantaran lintang kepada Hairuddin yang menanduk cantik ke penjuru sebelah kanan pintu gol menewaskan Mohd Sani Annuar.

Gol penyamaan tersebut ternyata membakar semangat juang pemain Kelantan sementara Negeri Sembilan terus tertekan selepas kehilangan bek kental mereka, Aidil Zafuan Abdul Radzak yang terpaksa diusung keluar selepas itu kerana mengalam kecederaan.

Pada m-62, Negeri Sembilan sekali lagi mencemaskan pintu gol Kelantan kali ini melalui menerusi percubaan Shahurain yang merembat kencang tetapi diselamatkan Khairul Fahmi.

Pada m-65, Stadium Nasional Bukit Jalil kembali bergema dengan sorakan 70,000 penyokong setia Kelantan apabila Muhd Badhri Radzi berjaya menjaringkan gol kemenangan Kelantan.

Kelalaian benteng pertahanan Negeri Sembilan sekali lagi terhukum apabila beliau yang menerima umpanan Mohd Norfarhan sebelum itu hanya memerlukan tiga langkah sahaja sebelum melepaskan rembatan kencang dalam kotak penalti menewaskan Mohd Sani Annuar buat kali kedua.

Negeri Sembilan yang kian tertekan memasukkan penyerang muda, Mohd Shafik Abdul Rahman menggantikan Qhairil Anwar Roslani namun itu tidak cukup membantu mereka mencari gol penyamaan.

Dua percubaan terbaik mereka pada m-80 dan masa tambahan masing-masing menerusi Shahurain dan Idris menyaksikan Khairul Fahmi sekali lagi menjadi penghalang buat mereka dalam usaha mencari gol penyamaan.

Sementara itu, sepakan percuma Indra Putra pada m-85 sekadar tersasar ke sebelah kanan pintu gol Negeri Sembilan.

Tiupan wisel penamat pengadil, Subkhiddin Mohd Salleh mengakhiri penantian Kelantan selama 89 tahun menjulang Piala Malaysia dan piala paling berprestij itu akan kekal disimpan di bumi negeri Cik Siti Wan Kembang buat pertama kalinya.

Sementara itu, penjaring gol pertama Kelantan dalam perlawanan malam tadi, Hairuddin Omar diumumkan sebagai Pemain Terbaik perlawanan akhir itu.

KELANTAN : Khairul Fahmi Che Mat, Mohd Daudsu Jamaluddin (Akmal Rizal Ahmad Rakhli), Mohd Farisham Ismail, Mohd Rizal Fahmi Abd Rosid, Zairul Fitree Ishak, Muhd Badhri Radzi, Indra Putra Mahayuddin (KP), Mohd Shakir Shaari (Khairan Eroza Razali), Mohd Norfarhan Muhammad, Hairuddin Omar dan Norshahrul Idlan Talaha (S Chanturu).

FORMASI : 4-4-2

NEGERI SEMBILAN : Mohd Sani Anuar Kamsani, Mohd Alif Samsudin, Mohd Aidil Zafuan Abdul Radzak (KP) (Mohd Firdaus Azizul), Mohd Shukor Adan, Tengku Qayyum Ubaidhillah Tengku Ahmad, Ching Hong Aik (Mohd Asyraf Mohd Al Japri), Qhairil Anwar Roslani (Mohd Shafik Abdul Rahman), S Kunalan, Idris Abdul Karim, Abdul Halim Zainal, dan Shahurain Abu Samah.
FORMASI : 4-4-2

STATISTIK PERLAWANAN

Percubaan tepat : Negeri Sembilan (9) Kelantan (4)
Percubaan tersasar : Negeri Sembilan (3) Kelantan (4)
Sepakan sudut : Negeri Sembilan (2) Kelantan (11)
Sepakan percuma : Negeri Sembilan (17) Kelantan (18)
Offsaid : Negeri Sembilan (2) Kelantan (2)
Kekasaran : Negeri Sembilan (15) Kelantan (14)
Kad kuning : Negeri Sembilan (Mohd Shukor Adan, Mohd Firdaus Azizul, Mohd Alif Samsudin) Kelantan (Mohd Shakir Shaari)
Kad merah : Tiada bagi kedua-dua pasukan
Masa tambahan : Tujuh minit
Penguasaan bola : Negeri Sembilan (45%) Kelantan (55%)

KERANA AKU WANITA..

Kerana aku wanita

pandangan Adam mampu tembus ke dasar hatiku

kerana aku wanita

ingin disayangi itu fitrah diriku

kerana aku wanita

mudah terpikat dengan keindahan akhlak seorang lelaki

kerana aku wanita

emosiku selalu mengatasi logik akalku

kerana aku wanita

air mata teman setiaku

kerana aku wanita

sensitivitiku terhadap sesuatu amat tinggi

DAN..

kerana aku wanita

aku damba pertolongan darimu Adam

peliharalah bicaramu denganku

jangan bermain kata denganku

takut rosak hatiku

kerana aku wanita

akhlakmu ukuran dimataku

peliharalah akhlakmu dan imanmu

jangan kau burukkan darjatmu pada mataku

takut rosak thiqohmu

kerana aku wanita

maka peliharalah susunan kata-katamu

kerana aku mudah terasa

namun aku bukan lemah

sekadar ingin kau tahu hati ini mudah tercalar

kerana aku wanita

peliharalah dirimu dari mencemuhku

saat titisan jernih mengalir dari mataku

kerana itu cara untukku

meluahkan perasaanku

supaya hatiku tenang kembali

kerana aku wanita

aku memang sangat peka

maka fahamilah kecerewetanku ada sebabnya

WAHAI ADAM,

kalau kau sangka berpakaian selekeh itu 'cool',

hakikatnya kau begitu jelek pada pandangan kami.

andai kau rasa 'usha' itu tanda kejantanan,

darjatmu telah jatuh pada pandangan kami

jika kau fikir hidup membelakangkan agama itu kemodenan,

maka tiada lagi hormat untukmu dari kami...

http://komuniti.iluvislam.com/index.php?%2Ftopic%2F25098-kerana-aku-wanita%2F

diantara sahabat-sahabatku yang di sayangi..

diantara sahabat-sahabatku yang di sayangi..
di dalam kelas maharat
There was an error in this gadget