I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, November 11, 2010

jom balik..

Alhamdulillah..akhirnya sudah selesai perjuangan untuk semester ini..semoga dapat yg terbaik seperti yang telah di usahakan..tak sabar nak balik ke kampung halaman..kerinduan yang mendalam terhadap keluarga..apa2 pun rasenya tidak terlalu awal untuk mengucapkan selamat Hari Raya Aidiladha..semoga ianya menjadi satu pengorbanan yang benar2 beerti dalam kehidupan kita..MAAF SEMUA..KALU ADA SALAH SILAP....


Jom BALIK klate...

Sunday, November 7, 2010

Bile terbaca cerita nih, tiba2 teringat kat abng2x.huhu..rindunya saat2 dulu..huhuhuhu..selalu gaduh ngan abang2x..a.je, a.yie,amir n lokman..(tk bleh nk pngil amir n lokman ada abg depan..sbb meme sdh trbiasa dgn nama tu..lgipun sbb asyik gaduh2x jadi payh nk pngil abg..mcm ngn sain)


agaknya diorang rindu tak kat adah nih..rindu saat-saat gaduhlah.hehehe..adah kn teror bab baloh ngn abg2x nih. siap dengan kayu, pisau, parang, nyakut baju..ishk..bnyk lagi.smpaikan tk ingt....(tpi semua tu masa tk matang lg lah. skrng sdh brubah kot..hehe.kalu gaduh pun, biasa2 je..bb kata pepatah" lagikan lidah tergigit, ni plak hubungan sesama manusia..hehe)


JOM HAYATI CERITA NIH....LAYAN!!!!


kite copycat dialog iklan digi jap....

ADEK: Kenapa abg selalu buli akuuu???? (sile bygkan die tgah ckp dgn nada marah)

ABANG: SEBAB AKU KAN ABANG!!!..hahaha

...................................................................

WAAA..x suke dialog nie..sebb dialog nie pernah, tengah n akan sentiasa hantui aku kat mane2 aku pergi.....cisciscis...kenape ko lahir untuk buli aku haa???....

dear my abg,

aku tulis note ni tuk ko sebab aku rase aku taw kenape ko selalu buli aku... yela kokan lelaki..mmg suke buli adek pompuan yg lemah cam aku ni kankankan?...kenape ko suke larang aku bwat sumtin tp ko sendiri yg bwat???,,,...ce tengok balek ape yg ko buwat tp ko x kasi aku bwat..cis. nah ko!..haha

mse kecik2 ko slalu ckp cnikan..

" ko ni.... seboklah!...aku nk pergi mane2 pon ko nak ikut.dudukjela kat umah...xyah pegi mane2"

waaa..bengang aku tym nie..adeke abg ak ckp kat aku cni..cis..ble aku nak kuar pegi mane2 ngn kawan ko x bg...tp ko tu..pegi kuar tiaptiap hari lepak2 kat luar xpe pulak..hesh.

tp aku taw senanye dlam hati ko nak ckp cni,

"abg x nk ko kuar..mcm budak2 popuan len kat luar sane... ko tu pompuan..sorg je adek abg.. abg xnak nt ko jd liar n kene heret ngn jantan2 tapahape kat luar tu...lgpon pompuan x elok slalu kuar2 sgt...kan bhye... n abg x kesahla ko nak marah abg ke ape..ko x nampak lagi dunia luar tu cne...so abg kene la protectla adek abg..abg ckp cmtu sbb aku syg ko..ko kan adek abg.. =)'

pastu ade lagi, mase sekolah menengah ko ckp cni...

"Ko jgn berani nak kapel2...klu aku dpt taw..aku lempang ko ngn jantan tu aku lunyai2 kan.."

aku jawab cni "eh man ade'(haha..tp sory la ek dulu aku jahil lagi xnak dengar ckp ko..xpe skrg aku dah dengar)

eleh ko..punyela mara klu dpt taw aku kapel..ko tu, dulu playboy ..asek2 cter kat aku name makwe bru ko..apekah ini?..sumph takut tengok muke ko mase dpt tau tu...hahaa teros break..ko interview laki tuh mcm ko ni polis ...n laki tu penjenayah plak..haha..

tp aku taw snanye hati ko nk ckp cni

"abg bukan ape...ko ni..jgn cepat sgt percaye laki nie...dorg sume bukan nye boleyh percaye..abg byk kawanlaaaa...abg x nk la adek abg pilih org tapahape..ko pon tengok abg pon ko dah tahu..abg playboy..abg taw ko kuat nanges..so..xnak la adek abg nanges sebb bnda2 bodoh cni..abg xnakla adek abg sedih..ko ingt abg ske ke ade laki len gedik2 ngn ko..dorg tu sume x ley pki tue.... klu ko nk taw laki yg terbaek tuk jage ko adelah aku..hahaha..yelaa..aku kan abg... selagi ko x kawen..abg yg jage ko taw tak!..=)

ade lagi...ko ckp cni

"weyh, aku lapar ni..ko masak cepat..aku nak air sekali..ko letak ais byk2 ...aku nak yg sedap2 punye..aku x ske tawar2... " lepas dah makan..boleyh plak ko ckp cni ek.."weyh..basuh pinggan jangan biar dapur sepah2"..

waahhh..koo..melampau nie...ko ingat aku nie hamba abdi ko ke??..pemalasnye ko..cis...

tapi ak taw senanye dalam hati ko ko nk ckp cni,

" adikku, abg sebenarnye nak latih ko jd istri mithali ni..... mnela tau nt ko dpt husbad suke suruh2 org mcm die tu bos besar ke apeke...manela tau dulu husband ko mase kecik2..sume mak die bwatkan utk die smpi suar kecik die pon mak die basuhkan..sekurg2nye ko da redy..kankankan?.. =)..haaaa.. mesti tym ni ko bwat smbil pejam mate jekann?..hehe mase tu konfem ko nak bwat tepuk2 time kaseh kat abg...alaaa..yg mcm ko bwat mase ko masuk krs dulu tue..xkan ko lupe...adoi..abg pon ingat kot.ish....abg nk ko jd istri n mak yg baek..kan abg dah train ko ckup2..hehehe..see abg syg ko taw tak =)

lagilagi ko ckp lagi kat aku'

"Ko xyah nk kenal2 ngn kawan aku wlaupon kwan aku hensem2.. ..aku x ske ko knal dorg..tp aku knal kawan ko x pe..sebb kwan ko cun2.. boley aku try..haha"

ko ingat aku nak sangat ke kwan ngn kawan2 ko tue..x heranlaaa...kwan2 aku da ramai.. ko tu yg penyebok usha kwan aku nk try market..x malu ke?..hahaha

tp aku taw ko snanye nk ckp cni,

"abg bukan ape, kwan2 abg tu sume x ley pki..giler.tapahape..ko tu bek..x sesuai kwan ngn kawan abg.. dorg tu pelikpelik...harap muke je..perangai..harammmm... abg nak protect ko nie..abg harap ko pham..sbab aku kan abg ko =)

n lagilagilagilagi..ko ckp cni'

"KO ni kenape ek?.slalu bwat aku marah..dah pergi blah!!"

eleh..ko ingt ko tu x penah bwat aku marah ke???...eee..aku pon menyampah tengok muke ko..cis

tp aku taw ko nak ckp cni

"abg nak ko biase kene mara..so nt ko boley face life ko x kire apepon berlaku.....ko tak taw lagi...dunia nie cne..mmg ko dah besar..tp bg abg ko still adek abg yg gedik n manje mcm budak kecik ..and abg syg gilergiler kat ko..mati pon abg sggup...so abg nk ko jdi kuat macm ironwoman..hehe..abg x nk la ko mudah sgt jatoh..pastu x ley bgun2dah..yea..abg jahat ngn ko..sebb abg nk ko jd budak bek...jgn riso ko bek sgt..tp ko ade nakal sket sbb ko suke kenekan abg depan mak ayah... ko pandai amek ati mak ayah..abg jeles ngn ko..tp papehal pon ko tetap adek abg... abg bwat ko cni sebb abg harap nt ble abg da x ley jge ko...ko taw cne nak jge diri sendiri....sory la abg slalu buli ko...tpkan tgungjawab abg besar taw..smpi mati pon dose ko abg tggung..so..jdilah perempuan terbaek..sbb nt ko boleyh tarik abg masuk syurga..... kan aku abg ko =)

waaaa..abg aku cni rupenye ek...along, aku syg ko. =)

to all abg2 yg ade adek pompuan kat luar sane.. jagelah adek korg bek2 mcm abg aku(walaupon aku slalu saket ati ngn die..ish). .n pade sume adek2 perempuan mcm aku..kite beruntung sebb kita ade abg..trust me..cne pon dorg..dorg akan protect korg ckup2..smpi dorg rase ade org yg sesuai tuk protect korg..jadi..sayangilah abg anda... =)

Semangat yg semakin menurun..



Alhamdulillah..syukur kerana masih lagi diberikan nyawa untuk terus berjuang dibumiNya..
ya Allah kuatkan semangat2 kami untuk meneruskan perjuangan di bumi UKM ini..
semalam, dua tiga hari yang lepas, hidupku seperti hilang semangat dan arah..study x masuk, asyik termimpi2 kn nenek yg telah pergi. tringatkan kt rumah...(homesick lah nih)
tapi alhamdulillah saya mendapat kata2 semnagat dari adik n sahabat...insyaAllah saya akan cuba bangkit dan terus bangkit....
TERIMA KASIH SEMUA..TERHARU SANGAT2X..

kata Hajar, adik : Tabir yang memisahkan antara kami dgan kejayaan hanyalah putus asa..Jika harapan tertanam kuat dalam diri, maka dengan izin ALLAH kita akan mencapai banyak kebaikkan-mutiara kata imam Hassan Al-banna.

kata Rasyidah: prayer is the right key to open the day and the lock the night it alsi leads the best way to Allah...

kata Dayah:pejuang ibarat tiram di laut, di hiris pepasir tercalarlah ia, sungguhpun terluka tetap di pendam, sungguhpun pedih tetap disimpan, namun akhirnya dibalas MUTIARA BERHARGA..dari sahabat untuk sahabat..perjuangan terlalu dalam maknanya..kerana perjuangan kita dapat merasakan kesedihan, kelukaan, kegembiraan, kasih sayang, cinta dan beribu perasaan lagi yang hadir dari hati yg tulus.

kata Fadilah:adah..smgat2...ingat Allah,ingat org trsyg..(^_^)...insyaAllah..adah blh pnyer..;)

Kata Akma: adah boleh.... adah kan bijak ( yo lah tuh..yg penting bkn bijak ke apa, tapi yang penting usaha)hhehe

Yg paling kelakar..kata tun press..nak semangat
g naik tangga ibu zain...^_^.(siapa pernah buat pun tak tahu. mybe sbb tuh kot org ibu zain sentiasa brsemangat..hehe)


PE2 PUN..syukran buat semua...kata2 nasihat ini akan terus menyuntik semangat adah...untuk terus berjuang dan terus berjuang..bab kata pepatah " berjuang ketitisan darah yang terakhir"

wallahu'alam.

Saturday, November 6, 2010

Nilai Seorang Anak

Semalam merupakan hari pertama saya membuat praktikal di hospital. Di Rusia, untuk tahun kedua perubatan, disebabkan masih tidak banyak yang dipelajari, maka sukatan untuk praktikal adalah membuat kerja-kerja yang berkaitan dengan kejururawatan. Semua rakan-rakan telah pulang ke Malaysia menikmati cuti indah bersama keluarga, hanya saya yang gatal kaki untuk cuba mencari pengalaman di sini.

Sepanjang satu hari semalam, hanya satu yang mahu dikongsi. Ceritanya begini.

Jururawat memanggil kami (saya dan seorang lagi pelajar), untuk membantunya membersihkan badan-badan pesakit. Ketika sudah selesai dua tiga orang pesakit, kami mendekati seorang tua, yang berselimut. Ketika kami sampai, di bilik tersebut ada 4 orang pesakit yang lain turut menempati bersama di bilik tersebut.

Jururawat itu, menarik kain selimut yang menyelimuti badan pakcik tua ini, dan dengan itu jugalah, keluar bauan yang sungguh memedihkan hidung. Kami dapati, katil pakcik ini penuh dengan najis (tahi). Hanya Allah yang tahu bau dia macam mana. Ketika ini, dua orang pesakit keluar dari bilik ini untuk duduk di luar, tidak tahan bau yang dihasilkan. Jururawat meminta pakcik ini untuk turun dari katil, dan digagahi oleh seorang pelajar lagi. Saya tidak berani mendekati, hanya memerhati apa yang dilakukan.

Kerja-kerja pembersihan dilakukan, ketika sedang berdiri ini, pakcik tua ini, yang kakinya tidak gagah untuk berdiri, yang ditongkat oleh pelajar, telah membuang air besar di situ juga. Kami yang ada di situ hanya pasrah. Saya hanya membantu menarik kain-kain tilam dari katil. Jururawat menunggu sehingga pakcik ini selesai membuang hajatnya.

Jururawat memberitahu, bahawa pakcik ini selama dia sakit, tiada siapa yang menziarahinya. Dalam hati kecil, kesedihan membungkam jiwa saya. Jururawat ini, mula mengelap bahagian badan pakcik ini, pakcik ini megadu letih berdiri. Kemudian, kami menarik cadar dari tilam dan menggantikannya dengan yang baru. Badan pakcik tua itu dibersihkan sebelum dia dibenarkan baring kembali.

Selesai itu, lantai dibersihkan dari najis yang dibuang oleh pakcik ini. Setelah segalanya selesai, pakcik tua diberikan baju untuk dipakai semula.

Setelah selesai semua sekali, kami beredar dari bilik tersebut. Saya mengambil tempat di bilik rehat. Hati betul-betul terasa. Merasakan bahwa begitu berharganya seorang anak apabila ibubapa sudah sampai di usia seperti pakcik itu.

Ketika menulis ini, tidak tahu bagaimana mahu mengungkap perasaan ketika itu. Dalam hati hanya berdoa:

"Ya Allah, kau matikanlah daku sebelum sempat aku menderhaka kepada kedua ibu bapaku, dan jika kau anugerahiku isteri dan zuriat, kau matikanlah daku sebelum sempat mereka derhaka kepadaku."

Balik petang itu dengan seribu satu perasaan gelisah. Gelisah jika diri berada di situasi anak-anak pakcik itu, tidak bersabar malah meninggalkan ibubapa di rumah pesakit. Gelisah jika anugerah isteri dan anak-anak, jadi seperti pakcik itu. Mudah-mudahan diri ini dijauhkan dari segala yang pakcik itu hadapi.

*****

Arzalil 'umur (surah al-hajj:5) - waktu di mana seseorang sudah hilang kewarasan akal, seperti mana seorang bayi kecil. Di waktu ini, semua ciri-ciri budak kecil ada pada lelaki berumur. Kebersihan dirinya, semuanya bergantung kepada orang lain untuk menguruskannya.

Moga-moga diriku dijauhkan dari tahap waktu umur ini.

Thursday, November 4, 2010

KETAHUILAH

Ketahuilah bahawa…


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak serupa dengan kita, supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sama fikirannya dengan kita, supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak memahami keadaan diri kita, supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sempurna, supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang sangat lain perangainya dengan kita, supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang banyak komplen itu dan ini, supaya kita jadi MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak penyayang, supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang banyak sombong dan bangga diri,supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YANG TAK SELAMANYA KEKAL.


Wahai sahabat yang kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.


Hari esok pun kita sendiri tak pasti samaada ia menjadi milik kita.


Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhan-NYA,dan meninggalkan laranganNYA.


PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH ‘malu’ untuk menolak permintaan hamba-NYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepada-NYA.


Sabarlah sahabatku. Ceriakan hatimu. Kerana ALLAH itu sentiasa ada bersamamu selagimana kamu taat akanNYA.

Wednesday, November 3, 2010

NaK BaLIk KaMpuNg...


hohohohoho,,,,balik kg..hohohohoho balik kg..hati girang..perjalannan jauh tak kurasa..kerna hati ku melonjak sabar.ingin brjumpa sanak saudara ..yang bermain di mata...tunggu kepullanganku....tinggal sedikit hari lagi....huhuhu..tak sabar nak tungu saat itu..selamat tinggal ukm..buat sementara waktu. namun kau tetap kan ku kunjungi sem dpan..untuk menruskn perbukitan ilmu disini..insyaAllah...kepada kawan-kawan semua, selamat meneruskan perjuangan untuk paper yang seterusnya nnti,,jangan rebah dipertengahan..tinggal sedikit lagi..slpas tuh, kita boleh balik....yahooo..da beda bedu..hehehe. Alhamdulillah..
semoga semester ini memberi erti dan pengalaman yang penuh berharga, dalam menuntut ilmu dunia dan akhirat.insyaAllah..
syukran kepada semua..yang menyokong dan tetp memberikan sokongan..especialy to my friends, her, nad, kema,da, far,syirah, ain, syaza, kak nora, wani,kak maza, aini, jayyid,solehah,aisyah 2x,nor, syu,qhai,ida,syuk,tihah,khairiah,yani,farhani,k.afzan,asmat,tika,fit,asiah, PIBA/2 LELAKI, EXCO PERDANA,EXCO SILAT,KELAB IQRA, SEKRETARIAT KEROHANIAN,KAK2 SENIOR PENDIDIKAN ISLAM,KAK2 ISIUKM, N SEMUALAH...KEHADIRAN SEMUA, MEMERIAHKAN LAGI HIDUP SAADAH (SEMAKIN BAHAGIA)...DAN KERINDUAN TERHADP FAMILY SMKIN MELIMPAH..TUNGGU KEPULANGANKU..
WALLAHU'ALAM...

Tuesday, November 2, 2010

gam atau butter???

oh senangnya hidup...tak perlu nak ambil sudu..dan yang penting tangan tak kotor..jgn confius..ni butter ek..

diantara sahabat-sahabatku yang di sayangi..

diantara sahabat-sahabatku yang di sayangi..
di dalam kelas maharat
There was an error in this gadget