I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, October 7, 2010

Alhamdulillah..syukur kepadaNya kerana dapat lagi ku meneruskan perjuangan hidup di muka bumi ini...walaupun banyak cubaan dan halangan yang melanda, insyaAllah perjuangan tetap di teruskan.

Kali ini saya nak kongsikan tentang sesuatu yang sangat menyentuh hatiku bile terbacanya..adakah aku layak untuk di gelar hambaMu yang sebenar2nya,,ya Allah andai sikap dan perbuatan ku ini tidak layak lagi untuk menjadi hambaMu yang sebenar2nya, tunjukanlah pintu hidayah untuk ku berubah ke arah yang lebih baik....

jom kita baca sama cerita yang saya copy dari seseorng sahabat yang tidak di kenali..semoga perkongsian ini mampu memberi kesan yang mendalam ke hati kita semua..insyaAllah..

RUANG UNTUK PERUBAHAN

aduyai...sejuk menggigil pulak pagi ni..akhirnya dapat jugak aku jejakkan kaki kat tasik ni. macam mengigau je aku hari ni, sekarang baru pukul 7,aku dah tercongok sorang2 kat tasik chempaka yang indah permai ni.biasanya weekend and time macam ni aku duk melilit dalam selimut lagi. kalau housemate aku jumpa aku macam ni, mau pengsan agaknya diorang..hahaha..

aku pun pelik macam mana aku terdetik jugak nak datang kat tempat ni. semalam sebenarnya dah semalaman aku berfikir dan aku tekad akan beri ruang waktu untuk aku berfikir hari ni.ye la..hari-hari aku duk ikut rutin harian yang sama ja..kerja..kerja..kerja..got no time for my otak to rest..hari ni full day aku nak relax jer. aku nak dapat sesuatu jugak hari ni.aku tekad!

terngiang2 perbualan aku dengan kak aisyah hari tu.

aku: akak, macam mana akak boleh jadi baik macam ni ea?kenapa saya tak sebaik akak?

kak aisyah:kenapa cakap macam tu dik..ALLAH ciptakan manusia tu memang sempurna. ciptaan ALLAH itu semua sempurna.cuma sifat kita berbeza-beza..yang baiknya adalah berusaha untuk cuba jadi hamba ALLAH yang terbaik. no one is perfect,but we have to think wisely how to make oursef perfect. jangan pernah cuba untuk putus asa dik..

aku: terpikir jugak tuk perubah kak..tapi tak dapat hidayah lagi..hihi

kak aisyah: dik..hidayah tu perlu dicari..bukan di nanti..dik,benda paling susah dalam dunia ini adalah berubah.tapi itu bukan satu alasan untuk kita tidak berubah.cuma jangan pernah berhenti untuk cuba berubah..ingat "people who are stop vever win anything"hmm..mcam ni dik.adik nak suggestion dari akak tak?

aku: nak2! saya nak cara senang nak jadi baik kak..hihi

kak aisyah: ok..jap ea..(sambil mengeluarkan satu nota kecik yang kosong..dia menulis sesuatu dalam nota itu,menutup dan menyerahkan nota itu padaku) ok dik..ambik ni. akak bagi hadiah.tapi adik kena janji,jangan bukak sampai tiba masanya ok?salah satu cara untuk jadi baik adalah jujur dan amanah.akak percayakan adik ni.

aku:ok2 kak..u can fully trust me..hihi (sambil mengangkat tangan tanda tabik)

kak aisyah: hihi..nakal ea..akak nak adik cari satu hari untuk adik bersendirian.satu hari tu akak nak adik cuba dapatkan sesuatu. kalau adik tak dapat apa2,jangan berganjak sampai adik temu sesuatu k.tekad dalam hati. kalau boleh adik cari tempat yang adik boleh lihat pemandangan yang indah. dan kalau boleh,pagi2..pkul 7 ke..lepas tu, akak nak adik duduk..tenangkan hati dan buka nota ni. ok?

aku:ok kak..insyaALLAH..beres..

kak aisyah: semoga adik temu sesuatu yang adik cari itu..

uit! lame jugak aku mengelamun flash back..aiyok..dah 7.15 da..aku akan cuba yang kak aisyah tu cakap. mungkinkah aku berubah hari ni?hihi..cam lawak je..aku bukan ape..aku kengkadang dengki gak tengok bebudak yang pakai tudung labuh tuh..nampak diorang tenang je..selalu gak aku ejek diorang (dalam hati la..) cakap yang tudung labuh tu bukannya alim sangat.. poyo jek.. tapi hakikatnya aku jeles..sebab aku ape yang ade.pranngai dah la macam setan... tergolong kalangan setan aku ni ye?hahaha..pelik jugak aku..dah tiba2 lahir dalam keadaan macam ni.nak buat macam mana.aku bukannya free hair pun. yang free hair tu aku budget dalam neraka dah kut.haha..aku ni kira baik lagi la..cuma perangai setan sikit je la..tudung aku suka yang fasion2..aduh,..macam mak nenek la aku kalau pakai kak aisyah tuh tudung..teringin nak pakai,tapi..taknak!! nanti macam mana aku nak belit tudung..takkan nak belit telekung tu plak..hahha..

mula2 aku macam nak tergelak la..mustahil aku akan buat apa yang kak aisyah cakap.bukak hati???no way!... tapi , semalam aku dapat berita kawan rapat aku seorang ni..sama umur dengan aku je.25 tahun gak.mninggal mengejut. jantung kata doktor.selama ni dia sendiri pun mungkin tak sangka yang dia ade jantung..dia jenis sempoi macam aku gak.kadang2 takut jugak.takut tak sempat nak bertaubat . kalau tetiba ALLAH amik nyawa aku?aku dah la satu habuk amal pun takde..sekarang aku memang nak berubah..tapi hati je berat sangat.nak solat pun susah.berat je...sekarang aku akan cuba buat ape yang kak aisyah cadangkan..chayouk2!

haish..dah 7.30 ni..hmm..indahnya..tenang kan hati..tenangkan hati...(aku menadah tangan)..bismillahirrahmanirrahim.. ya ALLAH..tunjukkan aku sesuatu ya ALLAH..hari ni aku betul2 nak berubah..aku mohon ya ALLAH..amin... aku pergi mendekati air tasik yang permai..hmm..tak de orang lagi. ya ALLAH..tenangnya..aku mengeluarkan nota kecil yang kak aisyah bagi dari dalam poket trek suit ku. bismillahirrahmanirrahim...aku membuka nota itu perlahan-lahan. aku baca muka surat yang pertama..

1. baca nota ini dengan hati..jangan baca dengan mata dan otak

2. ucapkan shahadah..

aku mengucapkan kalimah shahadah dengan bersungguh-sungguh..tiba2 aku rasa sebak sangat sangat..ya ALLAH..(air mata ku bertakung di tubir mata) aku bersaksi ya ALLAH..tiada tuhan yang layak disembah melainkanMU..aku bersaksi Rasulullah itu pesuruhMU.. ya ALLAH...aku hambaMU ya ALLAH..rasulullah..aku umatmu ya rasulullah...(aku tak tahu kenapa air mata ku mengalir disitu) aku sedih sangat mengingati apa yang telah aku lakukan sepanjang hidupku.. aku mebelek nota itu lagi..

3.di bawah tapak kakimu itu tanah..genggam tanah itu di gengamanmu..(dalam tangisan aku duduk lantas mengenggam tanah ,dan aku perhatikan tanah itu)

4.cuba perhatikan tanah itu..halusnya ia..siapakah yang menciptakan tanah itu?

mulutku pantas menjawab dalam dengan deraian air mata yang semakin laju.."ALLAH!!!!ALLAH yang mencipta tanah ini!!..ya ALLAH......ya ALLAH...." menangis aku sambil melutut ke tanah...ku gengam kemas tanah itu sambil menagis teresak -esak.. satu tangan lagi cuba ku belek helaian seterusnya..

5.lihat sekeliling kamu..siapa yang menciptakan alam ini?

aku memandang sekeliling..ya ALLAH...indahnya ya ALLAH...ini ciptaanMU ya ALLAH!! tangisan aku makin menjadi jadi..hati ku sebak yang teramat mengingati diri yang tak pernah mengingati akan pencipta..ya ALLAH...

6.siapakah pencipta alam ini semua nya..? "ALLAH!! ALLAH yang mencipta segalanya..."

7.akhirnya..lihat dan pegang anggota tubuhmu,letakkan tanganmu dibawah hidung mu..dapatkah kau rasa angin yang menandakan kau bernyawa?hayati dirimu..siapa yang menciptakan kamu????siapakah????

"ALLAH!!!!"aku rebah dan bersujud di tasik itu...sebelum aku berlari ke kereta dalam tangisan..aku membawa diriku kearah yang telah kutemui..aku ingin berjumpa dengan ALLAH...aku meneruskan perjalanan ke RUMAH ALLAH..(masjid). aku tak kisah orang nak kata aku ape..kenapa aku menangis..aku nak nak bersujud pada ALLAH sekarang juga..aku nak! sampai di masjid,cepat2 aku berlari ke tmpat mengambil wuduk.aku berwuduk sebaik mungkin dan mencapai kain solat,dan terus aku solat taubat. bersujud aku disitu..bagai tidak lagi aku mahu untuk bangun..dalam esak tangis hanya padaMU ya ALLAH...kaulah satu cinta yang selamanya aku cari ya ALLAH...

THE END

subhanallah...dalamilah hatimu wahai sahabat..berikan ruang untuk diri kamu berubah.

sumber dari blog seorang sahabat..:)

No comments:

Post a Comment

diantara sahabat-sahabatku yang di sayangi..

diantara sahabat-sahabatku yang di sayangi..
di dalam kelas maharat